tisdag 11 augusti 2009

Italien 6 - Capri

Jag säger bara Capri! Vilken ö. Hade kunnat visa hur mycket fina bilder som helst från vår utflykt till denna ö. Här kommer iallafall ett axplock.

En av höjdpunkterna var helt klart besöket på Axel Munthes Villa San Michele. Här spenderade den svenska läkaren och författaren flera år av sitt liv. Och det kan man verkligen förstå efter ett besök där. Ett helt fantastisk hus uppe i den lilla bergsbyn Anacapri med en utsikt som gjorde mig hänförd. För att inte tala om trädgården som hörde till huset, ojojoj. Jag blev så inspirerad så jag var tvungen att köpa hans bok The story of San Michele i giftshopen, den läser jag nu med spänning och drömmer mig tillbaka till denna härliga ö.








Det fanns såklart mycket annat vacker att se på Capri förutom Villa San Michele. Byn Capri var mysig med smala gränder och magnifika blommor. Här drack vi även resans dyraste dricka: 60 spänn. Oh my! Vi besökte även ett litet kloster och den vackra trädgården Giardini di Augusto.



Ännu mysigare tyckte jag att bergsbyn Anacapri var. Här käkade vi fantastisk god Ravioli, besökte Chiesa di San Michele och vandrade runt i trånga små gränder.


Inga kommentarer: